Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Projekty edukacyjne.

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025 wszystkie klasy uczestniczyły w projektach edukacyjnych z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.

Projekty miały na celu:

  • promocję czytelnictwa
  • przybliżenie uczniom treści lektur
  • wyzwalanie kreatywności
  • wdrożenie w proces świadomego uczenia się,
  • kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji w tekście
  • doskonalenie umiejętności właściwego doboru treści do zadania
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie

Klasy I-III - Międzynarodowy projekt edukacyjny CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki „Podróżowanie przez czytanie” autorstwa Honoraty Szaneckiej.

Projekt składa się z trzech modułów. W ramach realizowanych działań dzieci wykonały zadania z Modułu 1 – Podróże po Polsce. Poznały miejscowości o których była mowa w czytanych lekturach, wykonały Lapbooki, lektury w pudełku, robiły plakaty zachęcające do przeczytania lektury, zorganizowano akcję bookcrossingową „Książki w podróży”, by zachęcić innych do dzielenia się książkami. Udział w projekcie ma na celu: rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom, pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji oraz integrację zespołu klasowego. Pozostałe moduły zostaną zrealizowane w II semestrze.

Klasa IVa - Książka, którą warto przeczytać - Goscinny i Sempe „ Mikołajek i inne chłopaki”. Uczniowie mieli do wyboru „ Lekturę w pudełku” lub lapbooka z lektury.

Projekt „ Lektura w pudełku” polegał na przygotowaniu specjalnego pudełka z przedmiotami wykonanymi z różnych materiałów, które kojarzą się z lekturą. Dzięki wyobraźni uczniów powstały piękne prace zawierające rekwizyty odnoszące się do wydarzeń i postaci z lektury. Lapbook - to rodzaj książki stworzonej na brystolu z maksymalnie dużą ilością zakładek, kieszonek, kopert, schowków, które zawierają informacje na temat lektury, zwłaszcza świata przedstawionego. Każdy rodzaj informacji przekazany zostaje w inny, ciekawy i zaskakujący sposób. Prace klasy uczniów zostały wyeksponowane w holu szkoły

Klasa IVb – ,,Poznajemy szkołę pana Kleksa” na podstawie książki J. Brzechwy ,,Akademia pana Kleksa”.

Postawiono trzy kluczowe pytania: Jak wygląda akademia? Jaki jest jej właściciel i nauczyciel? Jakich przedmiotów uczą się uczniowie? Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy. Każda pracowała nad jednym pytaniem. Wykonano rysunki wyglądu pana Kleksa z opisem oraz przygotowano spis jego umiejętności. Wyszukano w tekście opis szkoły i na tej podstawie uzupełniono kartę pracy - makietę szkoły. Dokonano porównania sposobu nauczania i nauki w szkole pana Kleksa i naszej w formie mapy myśli oraz ustalono ranking umiejętności, jakich nabywał każdy uczeń akademii. Posumowaniem projektu było przygotowanie przez poszczególne grupy: postaci pana Kleksa, makiety szkoły oraz plakatu dotyczącego charakterystyki przedmiotów nauczanych w Akademii. Grupy przedstawiły wyniki swojej pracy na lekcji, a następnie wykonano wystawę na II piętrze B.

Klasa IVc – „Poznajemy przygody Pinokia” na podstawie lektury ,,Pinokio” C. Collodiego. Na początku uczniowie wykonali rysunki i opis Pinokia. Ustalono również jaką przemianę przeszedł, jaki był jako pajacyk i jaki się stał. Następnie ustaliliśmy jakie miejsca odwiedzał pajacyk podczas swych wędrówek. Poszczególne grupy szukały opisów wyznaczonych miejsc i następnie zostały wykonane przestrzenne makiety. Kolejnym etapem projektu było przygotowanie rysunkowego planu wydarzeń. Każdy miał za zadanie narysować dwa wydarzenia do wyznaczonych rozdziałów. Następnie ułożono przygody Pinokia według kolejności. W ten sposób powstał obrazkowy plan wydarzeń na sznurku. Podsumowanie projektu polegało na przedstawieniu wykonanych makiet i krótkim opisie przygód Pinokia związanych z przygotowanym miejscem. Następnie przygotowano na korytarzu wystawę.

Klasa Va - "Chłopcy z Placu Broni" - lektura w pudełku.

Klasa Vb - "Przygody Tomka Sawyera" - lektura w pudełku.

Klas 5a swoją znajomość lektury pt: "Chłopcy z Placu Broni" zaprezentowała w projekcie "Lektura w pudełku". Uczniowie kl. 5b w ten sam sposób przedstawili lekturę "Przygody Tomka Sawyera". Umieszczali w różnoraki sposób informacje o lekturze. Najczęściej były to: figurki z plasteliny, maskotki, karteczki z opisami bohaterów, informacje o świecie przedstawionym, wydruki zdjęć, wszelakie przedmioty związane z treścią lektury. Do wykonania pracy stosowali różne materiały: papier, plastelina, piasek, fragmenty roślin, patyczki, gąbki...

Klasa Vc – „Zwycięstwo dobra nad złem” - „ Opowieści z Narnii”.

W ramach projektu mówiono książkę „ Opowieści z Narnii”. Za pomocą metody drzewka decyzyjnego przedstawiono jaka sytuacja panowała w Narnii. Dokonano sprawozdań z wyprawy do „ Kamiennego Stołu” pod przywództwem Pana Bobra i Białej Czarownicy. Dokonano opisu postaci. Podsumowaniem pracy z lekturą było wykonanie makiet przedstawiających: Narnię, domek państwa Bobrów, pieczarę fauna Tumnusa, zamek Białej Czarownicy.

Klasa VIa - ,, Śladami Stasia i Nel" ( na podstawie powieści H. Sienkiewicza ,, W pustyni i w puszczy")

   Uczniowie udowodnili, że można przeżyć ciekawą przygodę pracując nad poszczególnymi zagadnieniami takim jak: wywiad ze Stasiem Tarkowskim, afrykańska flora i fauna, plemiona zamieszkujące Czarny Ląd czy śledząc trasę wędrówki głównych bohaterów. Przez tydzień pracowali w grupach opracowując niezbędne materiały, konsultując przy tym zebrany materiał. Podsumowaniem projektu była gazetka na korytarzu szkolnym, która została zaprezentowana pozostałym uczniom szkoły.

Klasa VIb - "Ten obcy"- lapbooki.

Uczniowie klasy pracowali nad projektami związanymi z lekturą "Ten obcy" Ireny Jurgielewiczowej. Mieli pełną dowolność w wyborze sposobu zaprezentowania informacji o lekturze. Większość wybrała tzw. "lekturę w pudełku".

Były tez osoby, które wykonały lapbooki pełne kieszonek, harmonijek, okienek, krzyżówek zawierających informacje o książce. Prace były pomysłowe i estetycznie wykonane.

Klasa VIc - Zabawa w teatr - „Być jak Ania" ( ,, Ania z Zielonego Wzgórza" L. M. Montgomery)

   Ania Shirley to bohaterka powieści L.M. Montgomery pt. ,,Ania z Zielonego Wzgórza". Jej przygody od lat zachwycają, bawią i wzruszają czytelników. W październiku uczniowie klasy 6c postanowili ,,ożywić" bohaterkę i przedstawili inscenizację najbardziej znanych epizodów powieści. Projekt rozpoczęli od opracowania scenariusza, następnie zaprojektowali rekwizyty i kostiumy. Pełne radości przedstawienia dostarczyły uczniom wielu emocji.

Klasa VIIa - ,, Podróż Małego Księcia po planetach" ( ,, Mały Książę" A. de Saint-Exupery)

W listopadzie uczniowie klasy 7a wyruszyli w podróż z Małym Księciem. Pracę rozpoczęli od wykonania makiet wszystkich planet odwiedzonych przez bohatera książki ,, Mały Książę" A. de Saint- Exupery'ego, następnie przyporządkowali planety w odpowiedniej kolejności. Na zakończenie przedstawili efekty swojej pracy i omówili zachowanie mieszkańców planet. Wystawę makiet mogli podziwiać wszyscy uczniowie szkoły.

Klasa VIIb - „Oprócz win własnych innego prawdziwego nieszczęścia nie ma” - Adam Mickiewicz.

W klasie 7b omówiono „ Balladynę” i „ Dziady” cz II

W Balladynie dokonano omówienia treści nawiązując do najważniejszych motywów dramatu: wina i kara, władza, miłość. Scharakteryzowano bohaterki. Uczniowie próbowali w sposób twórczy przewidzieć jak potoczyłyby się losy Balladyny, gdyby nie popełniła zbrodni na Alinie. Podsumowaniem cyklu zajęć było przygotowanie „ lektury w pudełku” w celu omówienia symboliki utworu

„ Dziady” cz. II

Omówienie utworu polegało na charakterystyce duchów, klasyfikacji popełnionych przez nich grzechów i oceny adekwatności kary do winy. Zwrócono uwagę na przesłanie utworu w kontekście wydarzeń historycznych. Podsumowaniem zajęć było nawiązanie do czasów współczesnych. Za pomocą anonimowej ankiety sklasyfikowano winy współczesnego człowieka: winy lekkie, pośrednie i ciężkie. Uczniowie w ankiecie wykazali, jako winy lekkie: drobne kłamstwa, niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych i domowych. Winy pośrednie to niedbałość o własne zdrowie, palenie papierosów, krzywdzenie innych poprzez obmawianie, wyśmiewanie się z nich w tym za pomocą internetu. Jako winy ciężkie uczniowie wskazali: morderstwa, brak wrażliwości na krzywdę innych potrzebujących.

Klasa VIIIa - " Latarnik"- mapa myśli

W grudniu w ramach podsumowania lektury H. Sienkiewicza „ Latarnik” uczniowie klasy wykonali „ Mapę myśli”. Ich zadaniem było za pomocą różnych kolorów na kartce A4 bądź większej umieścić najistotniejsze informacje na temat noweli tj. bohaterów, czasu i miejsca akcji, wydarzeń, motywów, autora itp. W najbliższym czasie ostanie wykonana wystawa na holu szkoły.

Klasa VIIIb - Trudne czasy tworzą silnych ludzi - "Kamienie na szaniec"

Uczniowie klasy 8B realizowali projekt "Trudne czasy tworzą silnych ludzi", wykorzystując książkę Aleksandra Kamińskiego "Kamienie na szaniec". Na kartach szarego papieru namalowali cegły tworzące mur i umieścili litery V i kotwicę oznaczające niezłomność i zwycięstwo Polaków, napisali hasło: PAWIAK POMŚCIMY, wykonali też rysunki żółwi, symbolizujących wolną pracę wykonywaną przez Polaków w niemieckich fabrykach. To uświadomiło im, że wydawałoby się proste działania bohaterów lektury, wymagały od nich niezwykłej odwagi i hartu ducha. Na ceglanej ścianie znalazł się też wypłowiały ze starości mundur harcerski przyniesiony przez jednego uczestnika projektu, by zaznaczyć, iż Zośka, Rudy i Alek byli harcerzami. Uczniowie wykonali też plakat przedstawiający inne niż pisanie na murach akcje Małego Sabotażu i dywersyjne oraz celowość tych działań. Jeden z uczniów narysował komiks - akcję pod Arsenałem. Z kolei uczennica wykonała lapbooka, który podsumowywał pracę z lekturą (elementy świata przedstawionego, cechy głównych bohaterów, wymienione akcje dywersyjne i sabotażowe, plan akcji pod Arsenałem, motywy w powieści).

Klasa VIIIc – ””Pan Tadeusz" - utwór ważny dla Polaków”

Uczniowie klasy 8C realizowali projekt ""Pan Tadeusz" - utwór ważny dla Polaków" z wykorzystaniem utworu Adama Mickiewicza. Przygotowali plakaty. Na jednym z nich zanalizowali tytuł mówiący o elementach świata przedstawionego (czas akcji, miejsce akcji, bohaterów, tematykę, ilość rozdziałów i sposób napisania) Na innym przedstawili polską szlachtę (podział i przedstawicieli, tradycje, cechy, stroje). Kolejny plakat pokazywał wydarzenia i postacie historyczne. Ostatni prezentował Jacka Soplicę - podstawowe informacje, dzieje bohatera, cechy charakteru. Uczniowie przygotowali też manekina ubranego w szlachecki strój - kontusz. Dzięki pracy nad projektem jego uczestnicy zrozumieli, że "Pan Tadeusz", mimo że powstał w XIX wieku, to jednak jest aktualny także dzisiaj, bo pokazuje nie tylko wyidealizowany obraz Polaków - walecznych, przywiązanych do tradycji, ale i ich wady - kłótliwość, upartość, czy mściwość.

Klasa VIIId – „Podróż ze Skawińskim” na podstawie noweli ,,Latarnik” H. Sienkiewicza. Postawiono kluczowe pytania: kim był Skawiński, jakie miał cechy, dlaczego tułał się po świecie, co powodowało ciągłe zmiany w jego życiu, dlaczego został latarnikiem. Klasa została podzielona na grupy i każda skupiła się na jednym z pytań. Praca polegała na wyszukiwaniu określonych informacji w noweli, uzupełniono karty pracy, ustalono symbolikę latarni i książki ,,Pan Tadeusz”, przygotowano plan tułaczki Skawińskiego (miejsca i wykonywana praca), wykonano szkic bohatera i opis jego cech charakteru. Podsumowaniem projektu było przygotowanie mapy świata, na której zostały zaznaczone wszystkie miejsca pobytu Skawińskiego wraz z charakterystycznym elementem związanym z podejmowaną przez niego pracą. Wykonano również 1,5 m biało - czerwoną latarnię jako symbol znalezienia upragnionego miejsca na ziemi, ukojenia i poczucia bezpieczeństwa, powieszono na niej cytaty potwierdzające czym była dla Skawińskiego. Wykonano również postać latarnika czytającego ,,Pana Tadeusza”. Wystawę można było obejrzeć w holu szkoły.