Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

TABLICA INTERAKTYWNA

Tablica interaktywna W miniony czwartek (1 grudnia 2016) w Zespole Szkół w Szamocinie miała miejsce prezentacja tablicy interaktywnej Qomo poprowadzona przez nauczycielkę języka angielskiego Joannę Włodarską-Stromyło. Celem prezentacji było zapoznanie z obsługą tablicy oraz pokazanie możliwości jej wykorzystania w pracy z uczniami.

Tablica interaktywna może służyć jako „zwykła“ tablica do pisania i rysowania, ale powinna być wykorzystana przede wszystkim jako narzędzie do interaktywnych zadań wykonywanych przez uczniów na dużym ekranie. Jest to szczególnie atrakcyjne i godne polecenia zarówno dla starszych jak i dla młodszych uczniów.

Pierwsza tablica interaktywna pojawiła się w naszej szkole w 2009 roku. Jednak ciągle nie jest w pełni odkrytym, nie w pełni wykorzystanym, czasem niedocenionym, jeszcze za mało interaktywnym narzędziem pracy nauczyciela i ucznia.

Uczestnicząc w kilku szkoleniach z tablicy interaktywnej zaczęłam sama wykorzystywać ją w mojej pracy z uczniami. Lekcje z tablicą wzbudzały zainteresowanie uczniów. Po przeprowadzonej lekcji analizowałam przygotowane materiały, tak abym mogła lepiej je wykorzystać na kolejnych zajęciach. Wskazówek do pracy szukałam na portalach internetowych, pomocne także okazały się filmy na YouTube. Swoimi doświadczeniami i refleksjami z dotychczasowej pracy z tablicą postanowiłam podzielić się z koleżankami i kolegami z pracy ( w pokazie wzięło udział 11 nauczycieli).

Zastanawiałam się także dlaczego nie wszyscy nauczyciele chcą korzystać z tego nowoczesnego narzędzia. Myślę że powodów takiej sytuacji jest kilka:

• brak darmowego i odpowiedniego oprogramowania,

• brak ciekawych stron internetowych z interaktywnymi zadaniami,

• zbyt duże koszty programów i plansz interaktywnych,

• czasochłonność tworzenia własnych materiałów,

• brak umiejętności tworzenia własnych materiałów.

Ale przede wszystkim to mała dostępność do tablicy sprawia, że nauczyciele niechętnie z niej korzystają. Nie można oczekiwać, że nauczyciel, który nie ma tablicy w swojej klasie, który nie może skorzystać z niej na dowolnej lekcji będzie z niej korzystał. Także uczniowie, aby interaktywnie mogli pracować z tablicą muszą nauczyć się ją obsługiwać. Tablica interaktywna jest jednym z narzędzi wspomagającym pracę nauczyciela i ucznia, które stopniowo powinno zastąpić tradycyjne narzędzia.

Na spotkaniu nauczyciele wspólnie doszli do wniosku, że tablica jest rzeczywiście cudownym narzędziem, jako uzupełnienie tradycyjnych środków i narzędzi dydaktycznych. Tablica umożliwia interaktywną pracę, ale jak tę pracę zorganizować to już zadanie dla nauczyciela, bowiem żadna pomoc dydaktyczna nie zastąpi nauczyciela w procesie dydaktycznym, może tylko wspomóc, uatrakcyjnić i ułatwić zdobywanie wiedzy i umiejętności uczniom.

Dla zainteresowanych polecam strony:

https://www.youtube.com/watch?v=8FneWEVtsGU

http://nowoczesnenauczanie.pl/smart-board/12-najlepszych-stron-z-materialami-do-tablicy-interaktywnej/

http://www.iboard.co.uk/activities

http://learningapps.org/

Joanna Włodarska